Jerawat Watu Di Muka? Bencinya, Ini 7 Cara Menghilangkan Yang Berkesan!

Hampir tiruana orang menghadapi duduk kasus wajah jerawat Jerawat kerikil di muka? Bencinya, Ini 7 cara menghilangkan yang berkesan!

Hampir tiruana orang menghadapi duduk kasus wajah jerawat, terutama sekali semasa kita remaja.

Penting untuk kita merawat jerawat dengan kaedah yang betul, supaya duduk kasus ini tidak bertambah buruk. Dan semestinya kulit kita tidak terjejas dengan parut yang hodoh.


Teknik Menghilangkan jerawat kerikil di muka yang selamat & berkesan!




Hari ini ibu nak kongsikan kaedah yang lebih simpel untuk menghilangkan jerawat tanpa kesan sampingan. 

Kita mulakan dengan tips yang paling gampang, tapi ramai dari kita kurang mengambil berat perihalnya.


Cuba 7 cara di bawah untuk merawat jerawat kerikil di muka!

1. Elakkan menyentuh, menggaru & memicit jerawat yang naik di muka dengan tangan!

Ibu pasti, ramai dari kita gatal tangan untuk menyentuh jerawat di muka. Rasa geram sangat. Liang roma yang tersumbat kerana minyak berlebihan ataupun kotoran menjadikan jerawat.

Jika ini berlaku, tindakan kita menyentuh jerawat tersebut dengan tangan tidak akan menuntaskan masalah. 

Malah, dia akan menjadikan iritasi kulit di sekelilingnya dan membuat jerawat lebih membengkak dan lebih ketara.



2. Penting untuk kita menjaga kemembersihkanan muka.



Bersihkan kulit kita dengan lebih teliti. Bersihkan muka sebanyak sekali atau paling banyak dua kali setiap sehari.

Amalan ini kalau di lakukan dengan konsisten sanggup memmenolong mencegah jerawat. Orang bijak cendekia ada berkata, pencegahan ialah lebih baik daripada merawat.

Masa terbaik untuk merawat jerawat ialah sebelum dia keluar di muka. 

melaluiataubersamaini menitik beratkan kemembersihkanan, kita sanggup menyingkirkan minyak yang berlebihan dari kulit muka sehingga risiko untuk liang liang roma tersumbat tidak ada. 

Kulit kita mengeluarkan minyak untuk mengekalkan lembapan kulit supaya tidak kehilangan lembapan.

Tapi sekiranya minyak ini berlebihan & kita tidak melaksanakan sesuatu untuk mengpertamanya. cepatdangampang untuk liang roma tersumbat & menjadi jerawat.

Gunakan pencuci muka yang sesuai dengan kulit muka kita supaya tidak menjadikan duduk kasus lain. Ibu ada baca satu panduan yang baik dalam memilih pencuci muka mengikut jenis kulit di blog nikmatterbaik.blogspot.com.


3. Jangan mencuci muka terlalu kerap kerana ini lebih memudaratkan.



Memang betul mencuci muka dengan pemmembersihkan ini baik untuk mencegah jerawat. Tetapi biarlah di lakukan dengan betul.

Mencuci muka terlalu kerap dengan pencuci muka akan menjadikan kulit kehilangan terlalu banyak lembapan. Atau boleh juga menggalakkan pengeluaran minyak berlebihan.

Jika minyak keluar lebih dari perlu, kemungkinan untuk liang roma tersumbat lebih tinggi & menjadikan duduk kasus jerawat yang lebih teruk.

Jadi, berpada padalah dalam mencuci muka.

Hampir tiruana orang menghadapi duduk kasus wajah jerawat Jerawat kerikil di muka? Bencinya, Ini 7 cara menghilangkan yang berkesan!

4. Gunakan produk rawatan jerawat khusus untuk muka.

Jerawat kerikil bukan saja boleh mucul di muka, malah di seluruh bahagian badan. Ada produk khusus untuk merawat jerawat di muka & di bahagian tubuh yang lain.

Formulasi skincare untuk muka lebih lembut untuk kulit muka. Kaprikornus tidakboleh gunakan produk merawat jerawat di tubuh untuk daerah muka.

Ramuan Benzoyl peroksida memang cantik untuk menghilangkan jerawat di tubuh kita. Jika kita memiliki jerawat di belakang badan, kita boleh sapu ramuan benzoyl peroxide pada jerawat untuk menghapuskan bakteria di dalamnya. Kulit di bahagian belakang tubuh lebih lasak kalau dibandingkan dengan kulit muka.

Penggunaan ramuan jerawat yang mengandungi benzoyl peroxide di muka boleh menjadikan gatal-gatal, kulit menjadi merah dan mengelupas. 


5. Uruskan rambut kita dengan rapi supaya tidak menjadikan jerawat kerikil di dahi.

Tidak salah memiliki fesyen rambut yang bergaya, tetapi pastikan rambut kita tidak menjadi penyebab duduk kasus jerawat di muka.

Produk penjagaan rambut ibarat syampoo & minyak rambut memmenolong kita tampil lebih bergaya. Tetapi, sekiranya produk ini hingga ke bahagian dahi melalui peluh ataupun sentuhan tangan, ada kemungkinan dia akan menyumbat liang roma di daerah dahi kemudian menjadikan jerawat.

Ibu niscaya mesti kita tak sangka, kasus kecil macam ini pun boleh menjadi lantaran jerawat naik.


6. Gunakan skincare khusus spesialuntuk pada daerah yang terlibat sahaja.

Sesetengah dari kita memiliki kulit jenis kombinasi. Ada daerah di muka kering, mabadunga daerah lain pula berminyak.

Sesetengah produk skincare yang kita gunakan di reka khusus untuk jenis kulit tertentu sahaja. misalnya, kulit di dahi ialah jenis kering & kita mahu melembapkannya dengan losyen khas. Gunakan di daerah tersebut sahaja & elakkan dari menyapu di seluruh muka untuk mengelakkan keadaan tak di ingini berlaku.



7. Produk yang murah tak semestinya kurang cantik kalau di bandingkan dengan yang mahal!

Kita selalu di momokkan dengan ungkapan alah membeli menang memakai. Tapi dalam kes produk kulit & jerawat, ini belum tentu lagi.

Jangan terlalu simpel percaya dengan iklan dan kempen pemamasukan yang di lakukan di beling tv. Walaupun jenama tersebut memang gah, belum tentu dia sesuai dengan kulit kita.


Kesimpulan tentang cara merawat jerawat di muka.

Semoga tips yang di diberikan di atas memmenolong anda menangani duduk kasus jerawat yang menjadikan kulit kita kurang serinya. Apa yang penting kita jaga kemembersihkanan dan gunakan produk penjagaan diri dengan baik supaya kulit kita tidak terlalu berminyak dan hasilnya menjadikan jerawat. (Baca lebih lanjut tentang cara menghilangkan jerawat yang selamat!)

Selamat mencuba.


close