Tempat Menarik Di Kuala Lumpur - Jalan Tar

Tempat Menarik di Kuala Lumpur - Jalan Tuanku Abdul Rahman (Jalan TAR)


 
Jalan Tuanku Abdul Rahman, juga dikenali sebagai Jalan TAR, yaitu 'grande dame' bagi aktiviti membeli-belah di KL sebelum kompleks membeli-belah moden membanjiri bandar metropolitan ini.



Barisan jalan yang diapit oleh bangunan-bangunan pra-peperangan usang yang telah dipelihara dan diadaptasi semula untuk dipakai untuk tujuan perniagaan moden. Di sini, anda boleh berjalan melalui gerbang-gerbang kedai untuk satu pengalaman membeli-belah dan kebudayaan dari beberapa dekad lalu.

Banyak kedai yang populer menyerupai G.S. Gill, P. Lal dan P.H. Henry menentukan untuk awet di sini apabila kedai lain berpindah. Kedai-kedai di sini memperlihatkan pelbagai jenis fabrik dan tekstil, barangan kulit import, beg dan bagasi, karpet, barangan sukan dan pakaian animo sejuk.

Lorong-lorong kecil antara kedai memperlihatkan pelbagai jenis pilihan pakaian dengan harga anjuran yang memuaskan. Jenama populer memperlihatkan koleksi barangan perak dan kristal. Kompleks Membeli-belah Sogo dan Maju Junction Mall juga terletak di sepanjang jalan ini.


Setiap hari Sabtu antara pukul 5 petang sampai 10 malam, Lorong Tuanku Abdul Rahman ditutup untuk laluan trafik dan bertukar menjadi satu pasar malam, di mana penjaja dan penjual kecil-kecilan menjual pelbagai jenis barangan secara terbuka. Berjalan-jalan di sana cukup mengatakan satu pengalaman menarik, dan ia juga merupakan kawasan yang sesuai untuk membeli pakaian harian, produk tempata, serta kuliner tempatan.




Panduan Perjalanan

1. Menaiki Teksi
Bahagian paling sibuk bagi Jalan Tuanku Abdul Rahman yaitu di antara Jalan Tun Perak (Dataran Merdeka) dan Jalan Sultan Ismail. Tempat yang baik untuk anda berhenti yaitu di Kompleks Membeli-belah Sogo.

2. Transit Aliran Ringan (LRT)
Stesen Bandaraya di ajaran STAR yaitu di Jalan Raja Laut, yang selari dengan Jalan Tuanku Abdul Rahman. Atau, anda boleh turun di Masjid Jamek (kedua-dua STAR dan PUTRA), berjalan kaki menuju ke 'Little India' dan berjalan melepasi lorong ke Jalan Tuanku Abdul Rahman.

 

Sila Hubungi

Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC)

Alamat:
109 Jalan Ampang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Telefon: 1 300 88 5050
Faks: +603-2162 1149
E-mel: enquiries@tourism.gov.my


Google Maps Jalan TAR


close